onsdag 16 maj 2012

Varför skolan?

Idag var jag på en anställningsintervju. Det är alltid spännande. Flera av frågorna har jag funderat på lite från och till under dagen. En fråga var, varför jag ville jobba i skolan. Det är en intressant fråga. När jag funderat lite efter intervjun så finns det så många svar på den frågan.

Det handlar om alla fantastiska människor jag får förmånen att möta. Alla spännande arbetsuppgifter, som jag i stor utsträckning kan vara med och utforma och påverka. Alla kloka kollegor som jag har så roligt tillsammans med och lär mig så mycket av. Alla utmaningar jag ställs inför. Alla situationer då jag verkligen får lyfta på varje sten och utmana all problemlösningsförmåga jag någonsin besitter, använda all min sociala kompetens. Försöka hitta vägar tillsammans med vuxna och barn för att det ska bli så bra som möjligt. Jag är ju faktiskt med och påverkar min egen framtid när jag jobbar med barn och ungdomar! Att försöka hitta alla kreativa lösningar jag någonsin kan fundera ut. Prova igen och prova nytt. Det är ett otroligt stimulerande arbete. Alla varma goa kollegor, människor med stora hjärtan och stort engagemang. Alla glada skratt. Det är omväxlande. Och framför allt alla härliga barn jag får träffa. Fina barn med glittrande ögon. Ledsna barn, arga barn, rädda barn och glada barn. Barn med sin egen historia som jag får lyssna på! När jag tänker på det kan jag fundera på hur någon egentligen kan välja att jobba med något annat ;-)

Alla de här sakerna sa jag inte på intervjun. Jag kommer knappt ihåg vad jag svarade.

Imorgon är det en ledig dag. Det ska bli härligt med sovmorgon! Jag vill passa på att önska Dig en riktigt härlig helg!
Stor onsdagskram från ÅsaMia på EQverkstan - Din skolkurator på bloggen! ;-) 

Inga kommentarer: