torsdag 3 maj 2012

Att se det som blivit bra!

Jag kommer precis hem ifrån ett föräldramöte där jag presenterade en sammanställning av intervjuer jag gjort med alla elever i en klass. En sak jag tar med mig från föräldramötet är vikten av att vi lyfter barnen positivt. Den här klassen har gjort en ordentlig resa från i höstas när det var riktigt stökigt runt grupperna tills nu, när de har gått ett stort steg framåt. I mina intervjuer ser grupperna på sig själva som stökiga. Det hänger kvar längre än stöket. När jag frågar hur det är i gruppen idag så säger barnen: "Stökigt!" När jag berättar vad jag såg när jag hämtade barnen för intervjuerna, att det var lugnt och skönt och alla jobbade på bra så tänker barnen efter lite och håller med. Viktigt att visa på det som fungerar, så att gruppen själv blir medveten om det som blivit bra!

Barnen har blivit gladare och tryggare. Det är jätteskönt. Sedan är det inte så snabba processer att jobba med grupper. Det tar lite tid.

En vy från min vackra lilla stad, i startgroparna för båtsommaren. Stor torsdagskram från ÅsaMia på EQverkstan - Din skolkurator på bloggen ;-)

Inga kommentarer: