måndag 28 maj 2012

Drömmen vi verkligen vill leva...

Det är viktigt att fundera över sina drömmar med jämna mellanrum. Alltså inte drömmarna man drömmer på natten utan de andra. De där tankarna som kommer med jämna mellanrum om vad man så gärna skulle vilja göra. Det händer ganska ofta att det är saker vi tror att vi vill som egentligen ligger ganska långt ner på listan av vad vi vill prioritera. Det kan vara en gammal dröm som vi håller kvar. När det gäller vissa drömmar är vi mer förtjusta i själva tanken på drömmen än om den skulle bli uppfylld. Vissa drömmar kan stå för något helt annat. Många unga drömmer om att stå på en scen. Det man egentligen vill är att bli bekräftad.

Härom dagen konfronterade jag min dotter med en dröm som hon ganska länge sagt att hon har. Jag frågade henne om det verkligen är hennes stora dröm, det finns flera prioriteringar och beslut som motsäger att drömmen skulle vara så viktig för henne. Hon blev ganska irriterad, men ett par dagar senare hade hon funderat på saken och kommit fram till att det faktiskt inte var hennes högsta önskan. Drömmar i olika valörer är jätteviktiga och det behöver inte vara sämre att ha drömmar som man inte prioriterar i första hand. De hjälper en att ta chansen i flykten om man skulle snubbla över den. Men man behöver fundera vilka drömmar man verkligen vill satsa på. Varje beslut man tar är ett steg närmare eller längre ifrån drömmen.

Fick i min hand en helt fantastisk berättelse som heter: "Den nöjda fiskaren"

En fiskare hade avslutat sitt arbete för dagen och satt intill sin båt på stranden. En rik affärsman passerade och upprördes över att se fiskaren lata sig på stranden och titta på solnedgången.

- Varför är du inte ute och fiskar? frågade affärsmannen.

- Därför att jag fångat tillräckligt med fisk för idag. Nu sitter jag här och tar det lugnt och njuter av eftermiddagssolen, svarade fiskaren.

- Varför fångar du inte mer fisk när du har tid över? sa affärsmannen.

 - Vad skulle jag göra med den fisken? undrade fiskaren.

 - Du kan sälja den och tjäna mer pengar, blev svaret. Med pengarna kan du köpa en motor till din båt. Sen kan du åka längre ut på havet och fiska på djupare vatten, fånga mer fisk och köpa nylonnät. Det kan ge dig ännu mer fisk och ännu mer pengar. Snart kommer du att ha tillräckligt med pengar för att köpa en båt till. Sen kan du bygga upp en hel fiskeflotta, sälja den och tjäna massor med pengar.

 - Vad ska jag göra sen? frågade fiskaren.

 - Sen kan du varva ner, ta det lugnt och njuta av livet, sa affärsmannen.

 - Det är ju precis vad jag gör, sa fiskaren.

Stor måndagskram från ÅsaMia på EQverkstan - Finns det liv är det inte för sent!

Inga kommentarer: