tisdag 8 maj 2012

En liten lovsång till er pedagoger, och lite om blanketter

I många sammanhang kommer man förr eller senare in på skolprat och då verkar det vara väldigt legitimt att klaga på skolan. Alla har olika lärarhistorier att berätta, alla har ju gått i skolan så alla vet hur det är. Alla har också mött på någon lärare som inte har passat för sitt yrke. Jag har också gjort det och emellanåt kan jag även nu möta personer som gör att jag funderar över lämpligheten i deras yrkesval.

Men - Nu måste jag säga det igen:
Lärare är ett speciellt släkte, ett speciellt fantastiskt släkte!!!

Om ni som inte jobbar i skolan bara visste hur många engagerade goa lärare som verkligen gör sitt bästa för att barnen de möter ska få bästa möjliga skolgång, som jag möter ute på skolorna.

Jag möter också många förtvivlade lärare som ser att resurserna är för knappa, som lider av att inte kunna ge den hjälp de ser skulle behövas, till barnen de har omkring sig om dagarna. Som sliter sitt hår över all ny dokumentation och alla nya arbetsuppgifter som läggs på från olika håll. Men som gör sitt bästa och vill utvecklas i sitt yrke.

Jag tror att en del av all dokumentation vi håller på med kommer vi att skaka på huvudet åt om några år och fundera på hur vi egentligen tänkte. Och en del dokumentation kommer inte att kännas besvärlig om några år, vi kommer inte att kunna tänka oss att jobba utan många av våra planer och blanketter. Det ska bli spännande att se vilka av alla de papper vi håller på med som kommer att hamna i det ena eller i det andra facket.

Everything that is now easy for you was once hard in the beginning. - (Robin Sharma)

Stor stor tisdagskram från ÅsaMia på EQverkstan - Din skolkurator på bloggen! ;-)

Inga kommentarer: