torsdag 10 maj 2012

Tre nycklar till framgång!

Idag har det varit en dag i reflektionens tecken. Jag tror att reflektion är en nyckel för att bli framgångsrik i det man gör. Vi har haft handledning nästan hela dagen. Det kändes väldigt bra. Mina tankar snurrar just nu mycket kring hur man gör bästa möjliga inskolning av ett utmanande barn. Jag har fått bra tips, råd och tankar av mina kloka kollegor. Jag skulle önska att alla som jobbar med människor skulle få förmånen att ha handledning. Bara att få tid att sitta ner och formulera sina egna tankar högt, att tänka dem färdigt utan att bli avbruten ger nya infallsvinklar. 

En annan nyckel till framgång tror jag är att hitta goda exelmpel och lära sig något av dem. Den sista timmen av min dag försökte jag få tag på en pedagog som jag vet har genomfört en väldigt lyckad inskolning av ett mycket utmanande barn. Jag hade sådan tur att hon hade tid att prata med mig och dela med sig av sina erfarenheter, hur de tänkt och arbetat för att det ska bli så bra som möjligt.

Så dagens tre nycklar till framgång är:


Kloka kollegor
Handledning
Lära av goda exempel



Stor torsdagskram i regnet från ÅsaMia på EQverkstan - Din skolkurator på bloggen! ;-)

Inga kommentarer: