onsdag 2 maj 2012

Keep up the good work!

Idag har jag haft en dag med väldigt skiftande arbetsuppgifter. Det är det som gör skolkuratorjobbet så intressant! Har haft olika möten med både barn, föräldrar och personal. Försökt få tag på olika människor per telefon men inte lyckats så bra, skickat mail. Skrivit färdigt en social kartläggning, ätit lunch hemma på min altan i solskenet och fixat lite med en presentation som jag ska ha på ett föräldramöte imorgonkväll.

Nu är dessutom förskoleklasstjejernas känsloutställning färdig att sätta upp. Två olika känsloporträttbilder per barn och så deras fina känslofärgmålningar. Vi har funderat under några veckor över vilken färg olika känslor har och målat färgerna i olika rutor. Vi jobbade med: glad, ledsen, rädd och arg. Sedan tog jag ett kort på varje barn när de fick lägga sig på ett bort med huvudet hängande ner över kanten, så håret skräckslaget stod rätt upp när man skrev ut bilden och vände på den. Jag har skrivit om detta tidigare. Idag kompletterade vi med en bild när varje barn fick välja någon av de övriga känslorna arg, glad eller ledsen och bli fotade. Nu kan det bli en härlig utställning!

Dagens tankar snurrar runt skolans kompensatoriska uppdrag. I vissa fall är det så tydligt att skolan är det ställe där barnet får sin sociala och intellektuella stimulans. Det är en stor uppgift att vara med och skapa goda livschanser. Känner mig tacksam för alla engagerade, duktiga pedagoger och andra vuxna i skolavärlden! Keep up the good work!

Stoor onsdagskram från ÅsaMia på EQverkstan. Hur intressant arbetet än är gör det faktiskt inte ett dugg att det bara är två dagar tills det blir helg igen :-) 

Inga kommentarer: