tisdag 29 maj 2012

Installera ett nytt program i din hjärndator!

Idag har jag tipsat en lärare om en övning som jag använt mig av många gånger. Vi pratade om en tjej som känner sig ensam fast pedagogerna kan se att kompisarna vill vara med henne. Hon tolkar och övertolkar på ett sätt som inte är till nytta för henne - tvärtom!

Det man letar efter, det hittar man! Det gäller både när man letar efter positiva och negativa saker. Man behöver installera rätt program i sin "dator", ett program som gör att man söker efter saker som visar att man själv duger och att man ser de snälla saker som kompisarna gör. Man installerar det nya programmet genom att träna på att leta efter det som är positivt. Att träna på att fokusera på det som är positivt skapar också bättre stämning i en grupp utan att det handlar om att barnen ska anstränga sig att vara snälla och duktiga. Om jag ser mera av det som är positivt kommer mina spegelneuroner, alltså celler i hjärnan som "vill göra likadant" göra att mitt eget beteende blir mer positivt. Vår biologi hjälper till.

Övningen (och en massa andra liknande övningar) finns beskrivna i min bok: "Avslappning och Uppmärksamhetsträning" Studentlitteratur

Det går till så här:

Jag bad pedagogen att leta efter alla blå saker som hon kunde hitta i mitt rum. Hon fick en kort stund på sig. Sedan bad jag henne att blunda och frågade: "Vilka gula saker kommer du ihåg?" Hon skrattade och sa att hon inte kom i håg en enda. Egentligen fanns det fler gula än blå saker i mitt rum, men vår hjärna måste sortera bland all information som sköljer över oss och har vi fokus på blå saker ser vi inte de gula. På samma sätt fungerar hjärnan när vi har fokus på det som är negativt. Vi kommer att må mycket bättre och hamna i färre konflikter om vi tränar på att byta fokus och leta efter det som är positivt och bra. Det här fattar barn om man förklarar det för dem. Jag har använt övningen när jag haft enskilda samtal och inte provat den i helklass, det skulle pedagogen testa. Ska bli jättespännande att höra om det funkar!

Lycka till!
Stor tisdagskram från ÅsaMia på EQverkstan
Om ni undrar hur jag ser ut så kommer en underbar bild som jag fick av en liten tjej idag! :-)

Inga kommentarer: