Några forskare (van Duijvenvoorde m. fl. 2008) gjorde en undersökning för att se om man kan lära sig av feedback. I studien kollade man också blodflödet i försökspersonernas hjärnor för att se om de lärde sig mest av att få veta när de gjort rätt eller av att få veta när de gjort fel. Resultaten visade sig vara olika beroende på försökspersonens ålder. När barn upp till 15 års ålder fick feedback på det de gjorde fel visade det sig nästan inte alls, vare sig på hjärnaktivitet eller testresultat. När de däremot fick veta vad de gjorde rätt blev det stor hjärnaktivitet och resultaten blev snabbt bättre.
Hos vuxna var möntstret det motsatta. Barn lär sig genom att få veta att de gjort rätt medan vuxna lär sig av sina misstag. Intressant forskning eller hur?! Förklaringen tror man ligger i att man lär sig av avvikelser från det vanliga. Vuxna gör oftast rätt och därför lär man sig av sina misstag. Om barn skulle lägga stor vikt vid att göra fel skulle de aldrig lära sig vare sig att gå eller att prata. De gör så otroligt många misstag på vägen. Därför reagerar de inte på negativ feedback.
Därför är det mest effektivt för inlärning att berömma, ge positiv feedback och berätta när barnen gör rätt!
Stor måndagskram från ÅsaMia på EQverkstan - Din skolkurator på bloggen! :-)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar