måndag 21 maj 2012

Det gamla talesättet...

Nu måste jag få komma med ett sånt där tips som man skulle kunna knäppa mig på näsan med. Ett tips som man kan välja att tänka: "Som om du skulle kunna göra det bättre!" när jag skriver. Jag vet och förstår att det är jättesvårt att ha grupper med barn. Trycka in dem, som inte har valt varandra, i ett litet rum och ha krav på sig att hjälpa dem att ta in en massa kunskaper.

Man kan ha hjälp av det gamla talesättet: "Barn gör inte som du säger, utan som du gör." 

När man observerar i klassrum är det lätt att se många saker som skulle underlätta arbetet för pedagogerna och för gruppen. Inte för att jag skulle vara någon superexpert på att se saker utan för att det är omöjligt att hinna se när man själv är engagerad i undervisningen, men lätt när man har den uppgiften och de glasögonen på sig. Jag tror att man kan få det mycket lugnare i sitt klassrum om man utgår ifrån det gamla talesättet.

  • Du smittar din klass med ditt lugn om du är lugn.

  • Om du är stilla och visar hur man är en god lyssnare när någon läser, tror jag att du får en grupp med lugnare och bättre lyssnare.

Jag observerar ibland i grupper där pedagogen är stressad och passar på att plocka i ordning, fixa med teckningar på väggarna och skrapa med stolar under tiden som en kollega läser för barnen. Då klarar jag att koncentrera mig, men det är ganska svårt. Däremot tappar jag koncentrationen helt från min plats längst bak i klassrummet när pedagogen börjar gå runt och fråga barnen om deras bibliotekböcker eller låter dem sätta sig och läsa läsläxan under tiden som det pågår högläsning i samma klassrum. Och jag har inte ens särskilt stora koncentrationssvårigheter. Eller om pedagogen låter barnen sitta och göra korsord under tiden som det ska vara en lugn högläsningsstund. Måla kan man göra medan man lyssnar, men korsord? Det är höga krav på simultankapacitet. Plus att man kan fastna på något ord och behöva viska med bänkgrannen för att komma vidare. Små detaljer men sååå viktiga för att få lugn och ro!
Skickar med en liten försommarbukett från helgen, Sverige är galet vackert just nu!!!
Stor måndagskram från ÅsaMia på EQverkstan - Din skolkurator på bloggen! ;-)

Inga kommentarer: