onsdag 9 november 2011

Utveckla rollen som samtalsledare

Landstinget i Sörmland har tagit fram en guide till hälsofrämjande skolutveckling. I den finns ett avsnitt med tips för att utveckla sin roll som samtalsledare. Jag tycker det är användbara tips att fundera över.

Placering/kroppsspråk
Var sitter jag? Vad signalerar min plats? Hur sitter jag? Vad signalerar mitt kroppsspråk? Tar jag ögonkontakt?

Lyssnande
Lär jag under tiden jag lyssnar? Tänker jag på det som sägs eller är jag på väg mot nästa fråga/ämne?

Språkliga signaler
Uppmuntrar och stödjer jag de elever som talar? Ställer jag följdfrågor och undviker frågor där svaret bara är ja eller nej? Bjuder jag in alla i samtalet (kroppsspråket, det verbala uttrycket)? Hur respekterar jag dem som är tysta?

Respons
Hur svarar jag när en elev talar till mig? Vilka signaler ger jag, hur uppfattar eleven/eleverna mig? Är jag avslappnad och vänlig eller är jag sträng, förbjudande och distanserad? Bekräftar jag det eleverna säger eller värderar jag det?

Talutrymme
Hur mycket utrymme tar jag själv och hur mycket utrymme får eleverna? Ges alla de utrymme de själva behöver? Är jag intresserad av vad eleverna tänker och tycker eller är jag bara ute efter "rätt svar"?

Föra utvecklingen framåt
Tar jag fram nya infallsvinklar på ett problem genom att ställa "skillnadsfrågor"? T. ex. är det någon skillnad på om en äldre kompis eller en okänd langare köper ut till en 16-åring? Ger jag färdiga svar på hur eleverna bör agera i en viss situation, eller beskriver jag en händelse och frågar eleverna hur de själva skulle göra?

En del självklara saker för oss som använder samtal som arbetsmetod med barn och ungdomar, men nyttigt nyttigt att fundera över!!
(bild lånad från ystad.se)
Stor onsdagskram från ÅsaMia på EQverkstan

Inga kommentarer: