tisdag 22 november 2011

Juridiska aspekter för skolan och elevhälsan

Idag har jag varit på en heldag om juridiska aspekter för skolan och elevhälsan. Föreläsare var          Jonas Reinholdsson  från KommunLex AB                                                                                                            www.kommunlex.se
 Det var en jätteintressant dag och Jonas lyckades guida oss genom lagtexten på ett föredömligt sätt, han var helt enkelt superbra! Inte alls så tråkigt som det låter. Många viktiga saker belystes under dagen. Jobbar du i skolan och får möjlighet att lyssna på den här föreläsaren så ta chansen!

I min roll som skolkurator behöver jag till exempel titta över min dokumentation. I vissa fall behöver jag radera uppgifter och i vissa fall behöver jag dokumentera mera noggrant. Det blev tydligt under dagen att åtgärdsprogram är myndighetsutövning och då behöver jag dokumentera tydligt. Då gäller förvaltningslagen. Samtidigt är det otydligt på vilket sätt jag har möjlighet att dokumentera och föra minnesanteckningar när det inte gäller åtgärdsprogram. Här kommer ett axplock ur mina anteckningar, bara för att jag är rätt uppfylld av dagen, inte för att jag tänker att ni orkar läsa dem...

KURATORNS DOKUMENTATION
Kuratorn har inte någon patientjournalföringsplikt enligt patientdatalagen.

SOU 2003:103 S 92:
Även handlingar som framställs av… kuratorer…m.fl. kan anses vara journaler och därför omfattas de av särskilda regler som gör att alla anteckningar blir allmänna, och i vissa fall offentliga, omedelbart. Som exempel på sådana handlingar som kan utgöra journaler kan nämnas elevloggböcker, utvecklingsdiagram och andra sammanställningar som lärare för löpande.

PUL förbjuder upprättande av register på enskilda innefattande känsliga uppgifter.

Undantag finns för myndighetsutövning. Om man som skolkurator har elevsamtal som en del av ett åtgärdsprogram ska man skriva ner det som är relevant för att kunna följa upp åtgärdsprogrammet.

 Att föra ”ostrukturerad” dokumentation är tillåtet i undantagsfall. Som exempel kan nämnas arbetsanteckningar eller motsvarande för ett mer omedelbart bruk i ”insatssituationen” Arbetsmaterial behåller man så länge man behöver det. Här och nu och för processen och jobbet. Jonas rekommenderade en "rensning" var tredje månad.

Missbruksregeln enl. PUL: Samla inte utan godtagbara skäl en stor mängd uppgifter om en person. Behandla inte personuppgifter för otillbörliga syften. Rätta personuppgifter som ändras och i efterhand visar sig vara felaktiga och missvisande. Inaktuella uppgifter ska rensas ut. Förtala eller förolämpa inte någon samt bryt inte mot sekretess eller tystnadsplikt. Anteckningar ska förvaras på ett tryggt och säkert sätt.


SEKRETESSER INOM SKOLAN OCH ELEVHÄLSAN
Det här med sekretessen är intressant och något som är viktigt att ha örnkoll på! Elevhälsan är en del av skolan. Sekretessen gäller mot utomstående inte inom skolan.  (Förutom de medicinska delarna, skolläkare och skolsköterska).Psykolog och kurator är inte bundna av sekretess gentemot rektor, som är arbetsledare och inte heller gentemot lärare, eftersom de tillhör samma verksamhetsgren. Givetvis är det endast direkt berörda lärare som t.ex. klasslärare man bör diskutera ärendet med. (se prop. 2001/02:14) Den enda begränsningen är att de som tar del av uppgifterna ska behöva uppgifterna för sina arbetsuppgifter.

Vi behöver vara tydliga mot elever och vårdnadshavare när det gäller sekretess. Saker de berättar hos kuratorn som är viktiga för att kunna hjälpa eleven i skolan, för de sakerna gäller inte någon sekretess inom skolan. Om andra delar av skolan behöver veta det elev eller vårdnadshavare berättar för att kunna ge eleven adekvat stöd och hjälp, gäller inte sekretess inom skolan. Däremot är sekretessen stark mot utomstående.

Visste ni att elevernas studieresultat och t.ex. elevers frånvaro är inte sekretessbelagt?!

Stor tisdagskram från en ÅsaMia på EQverkstan som just nu är uppfylld av skoljuridik!











Inga kommentarer: