tisdag 29 november 2011

Böcker böcker

Skrev tidigare om en läsecirkel som vi kommer att ha på en av mina skolor runt boken "Att vända en klass, från oro till fokus". Ni kanske undrar hur det gick med den. Jo, jag har läst boken och tycker att den har mycket att ge! Den ger tips utan att komma med pekpinnar -  det är bra! Däremot har min rektor dragit i bromsen lite och bestämt att vi ska vänta lite med läsecirkeln, så den återkommer jag till i början av nästa år. Jag tycker att det är ett klokt beslut. Som jag skrev för några dagar sedan så träffar jag många lärare som är trötta, en läsecirkel kan ge massor av kraft och påfyllning men är schemat för pressat blir kravet att vara med på ytterligare en sak inte något som lyfter. Rätt sak i rätt tid! Nu tränar vi luciasånger, skriver åtgärdsprogram och julkort och pratar om sopsortering och alla de andra viktiga sakerna. Emellanåt tänder vi ljus och julmyser med pepparkakor. Härligt! I år kommer jag att få vara med på en skola där ettorna har hand om luciatåget! Det ser jag fram emot!

På tal om böcker har jag precis börjat läsa en bok som min dotter rekommenderade. Den heter "Den turkosa kostymen" Konsten att känna glädje och mening på jobbet. :-) Tror jag får anledning att återkomma till den...

Stor tisdagskram från ÅsaMia på EQverkstan

Inga kommentarer: