torsdag 24 november 2011

Kollegor är toppen och om balans!

Ja, vilken tråd ska jag dra i efter den här dagen tro?! Jo, en sak jag tar med mig från dagen är vikten av goa kollegor! Efter att ha jobbat mycket ensam framför datorn under flera år är det så härligt att ha kollegor. Det är en förmån att kunna tänka tillsammans! När man funderar ihop blir den sammanlagda kompetensen mer än de olika delarna. Det är fantastiskt!

En annan sak jag funderar en del över är vikten av att hitta en balans mellan utvecklingsarbete och att landa och få lugn att arbeta in det nya. I min kommun vill vi gärna vara i framkant vad det gäller dokumentation och it och vi känner att vi snabbt behöver sätta oss in i allt nytt som Lgr 11 innebär för vår verksamhet. Det är jättebra och viktigt, men det har kanske blivit lite för mycket på för kort tid. Pedagpogerna på mina skolor skriver IUP och åtgärdsprogram för brinnande livet, läser skollagen och går på kurser om smartboard och om vår nya itplattform. Pedagogerna känns trötta och splittrade och jag tror att det i sig gör att många barngrupper också blir splittrade och oroliga. Jag hoppas att nästa år blir ett år utan för många nyheter på den pedgogiska himlen i min kommun.

Ja det var lite torsdagstankar, stor kram från ÅsaMia på EQverkstan

Inga kommentarer: