tisdag 6 mars 2012

Om fördomar

Jag har haft tjej- och killgrupper i åk 6 tillsammans med skolsköterskan på en av mina skolor. Det har varit jätteroligt. Nu har vi träffat alla vid tre tillfällen. Vid det första tillfället i varje grupp får de i kolla på olika bilder och vi pratar om attityder och fördomar. Bilderna fungerar jättebra och det blir alltid bra reflektioner. MEN så lätt det är att fastna i fördomsfällan. Jag menar jag är ju den som komponerar lektionsmaterial och försöker jobba med de här frågorna på olika sätt, jag borde väl vara vaccinerad??! Man kan tycka det... Tyvärr fungerar min hjärna ändå lika generaliserande och det gäller att ständigt vara vaksam.

I ett samtal med en mamma jag hade nyligen var jag så fast i mina förutfattade meningar att jag i efterhand förstått att jag missade massor av information. Just den situationen går att reparera, men jag fick mig en tankeställare hur lätt jag tror att jag har hela bilden klar för mig. För alla oss som jobbar med människor är det väldigt viktigt att ha med sig i tanken att vår förförståelse så lätt kan hindra information från att nå fram till oss. Vi kan redan på förhand ha bestämt oss för hur saker och ting ligger till. Det är vare sig professionellt eller respektfullt. Återigen något jag kan bli bättre på. Imorgon blir första tillfället att träna. :-)


Stor tisdagskram från ÅsaMia på EQverkstan

Inga kommentarer: