tisdag 13 mars 2012

Åk 4 projektet

Nu ska vi köra en intensivgnuggning i en fjärdeklass!
Konflikthantering/problemlösningslektioner en timme varje fredag under 6 veckor. Forskning har visat att träning i konflikthantering har effekt på den fria leken även efter ett begränsat antal träningstillfällen. Den här klassen är delad i två grupper som är ganska olika varandra. Pedagogerna får ett antal övningar på temat att välja bland. Det är viktigt att pedagogerna kan välja övningar som de själva tror på, och som de med all sin kompetens och erfarenheten av sina grupper tror skulle passa. Skolkuratorn (Ja alltså jag då ;-)) följer upp med ett par enskilda elever, servar med lektionsmaterial och är med och observerar i grupperna.

Pedagogerna stämmer samtidigt av mot ett bestämt mål med en varsin elev varje dag under en vecka, och nu på torsdag har de föräldramöte där de presenterar "åk-4-projektet" för att även ta hjälp av föräldrarna att dra åt samma håll. Det här känns spännande och roligt. Efter 6 veckor utvärderar vi.

"Om man inte vet vart man ska är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommit fram."
- Nalle Puh

Lektionsmaterialet? Jo från EQverkstans bok "Livskunskap 4-6" förstås! ;-) Numera på Studentlitteratur: studentlitteratur.se
Stor tisdagskram från ÅsaMia på EQverkstan som träffar väldigt många härliga människor på sitt jobb, både stora och små!

Inga kommentarer: