Tänk om alla pedagoger kunde få den möjligheten som jag som skolkurator får, att gå in till varandra och observera i klasser. Det borde vara inlagt på något sätt att få tid att göra det. Man kan se så otroligt mycket av samspelet i klassen när man får vara med utan att ansvara för lektionen. Både samspelet elever emellan och mellan pedagog och klass.
Min kloka kollega Madeleine som är specialpedagog väckte tanken att alla pedagoger borde få gå in på varandras lektioner med uppdrag att leta efter bra saker och tips. Bra strategier för roliga och effektiva lektioner och bra tips för att skapa struktur och lugn och ro. Det finns så galet mycket kompetens ute i våra klassrum. Många pedagoger har lite dåligt självförtroende och tänker inte riktigt på att andra skulle ha nytta av att få del av deras tips och tysta kunskap. Det som är självklart för en själv tror man lätt att andra automatiskt också kan.
Det finns inte någon som helst anledning att inte dela med sig av det som fungerar. Har Du som pedagog haft nytta av något kan jag garantera att det finns fler som skulle ha glädje av dina tips!
Stor onsdagskram från ÅsaMia på EQverkstan, som lagt undan vinterjackan :-)).
Ps. Har ni hittat appen Rumble? Tidigare gillade jag Wordfeud, det här är ännu mycket, mycket roligare. :-) Ds.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar