fredag 16 mars 2012

Utvärdera tillsammans med barnet

Fredag är ett bra ord! :-) Igår försökte jag boka ett möte med min chef som jag redan bokat. Hon fick visa mig i almanackan och visst var det så att det redan var inskrivet och klart och hon hade dessutom lovat att bjuda på morgonkaffe och det bara ett par dagar tidigare. Det borde väl ha fastnat i mitt minne i alla fall?! Bättre med dubbelförsök än att missa bokade saker förstås.

Idag har jag intervjuat ett helt gäng med andraklassare, några i taget. Barn är kloka och de har så mycket bättre koll än vad vi vuxna tror. Vi behöver ha med det i tanken i allt vi gör. Hur blir det för barnet och vad tycker barnet själv när det blir föremål för våra insatser och åtgärder? Som kurator har man förmånen att ha nära till att fråga barnen vad de tycker och tänker. Det är ju liksom jobbet. En sak som jag ska bli bättre på är att låta barnet vara med och utvärdera insatsen. "Hur blev det här för dig?" "Hur har det varit att komma till kuratorn?"

Frågade min man när jag kom hem om han inte saknar att inte få träffa barn i jobbet. Han arbetar ju inte alls i klass utan sitter vid datorn och jobbar med EQverkstan eller utbildar pedagoger i en dataplattform om dagarna. Jo, visst saknar han det. Det är en förmån att få träffa barn. Jag får dessutom betalt för det!

Vill önska Dig en härlig och avkopplande helg! Vet du förresten vad det blir om en häst kommer springande mot en grupp människor? Jo "häst mot folkgrupp"! Fniss! Sorry för dålig humor, men det är ju fredagkväll!

Stor fredagskram från ÅsaMia på EQverkstan

Inga kommentarer: