fredag 23 mars 2012

Hur gör man när man blir provocerad?

Idag har det varit en intensiv dag i skolkurator Alteryds liv. Har intervjuat en massa 8:åringar, observerat i en fjärdeklass, spelat drama, skrivit en social kartläggning, varit med på brandövning, tagit hand om ett barn som blev skräckslagen av brandövningen, coachat ett barn mot ökad självkontroll och bollat tankar med kloka pedagoger.  :-) Kul jobb!

Igår var jag med om en härlig upplevelse. Jag träffade en elev som upplever sig som väldigt utsatt och retad, samtidigt som eleven är så in i bängen retsam själv att man i sitt stilla sinne mycket väl förstår att smockan ligger i luften. Vi gick igenom lite olika sätt man kan använda för att hantera provokationer (Sid. 111 Livskunskap 4-6 :-)) Sedan kollade jag lite vilket sätt eleven själv använde. "Jo, jag använder nog mest ett dåligt sätt och smäller till!" sa eleven. "Vet du, det går att träna så du kan använda sätt som inte blir så dåliga för dig", berättade jag. Förvandlingen i elevens ansikte och kroppshållning var ljuvliga att se. "Hur då??" utbrast han glad och förvånad.



Så läxan blev att själv fundera på om han kunde komma på sätt som man skulle kunna använda sig av. Vi pratade om att det kan vara svårt att ändra på sätt som man tränat länge på, men att det går och vi ska jobba med det. Förvandlingen från olycklig till hoppfull var härlig att se.

Önskar dig en toppenhelg! Stor fredagskram från ÅsaMia på EQverkstan

Inga kommentarer: