tisdag 27 mars 2012

Om att tänka utanför boxen

Jag blir så glad när jag träffar på människor som vill göra sitt jobb så bra som möjligt och som i sin strävan dessutom har förmåga att tänka utanför boxen! Idag fick jag vara med om ett sådant tillfälle.

Det är så här, i mitt jobb ingår det att göra sociala kartläggningar. När jag gör dem finns det ett önskemål som kommer fram i nästan varje utredning. Det är önskemålet om en vuxen resursperson till barnet. Det önskemålet kommer från både pedagoger och föräldrar. Det är bakgrunden till det här inlägget. Många, många gånger skulle jag önska att jag kunde trolla fram några extra miljoner så rektorerna kunde sätta in resurspersoner. Det är inte det inlägget handlar om. Resurspersoner är viktiga, men de är inte alltid lösningen på alla problem.

Idag mötte jag två suveräna pedagoger som kommer att få en utmanande elev till hösten. Pedagogerna delar på en stor klass. Det finns redan budgeterat en del pengar för stöd till eleven. Nu kommer det "märkliga" utifrån min kartläggningsbakgrund. Istället för den traditionella lösningen med en resurs i klassen för den här eleven, ville  pedagogerna hellre lägga de timmarna för att stötta upp i rastsituationen.De tror att de kan göra det bästa jobbet för hela gruppen om de, utan resursperson,  fokuserar på klassrumsarbetet och sedan släpper rastansvaret till någon annan. Med en utmanande grupp är det svårt att ha det fulla ansvaret både på lektioner och raster och kunna vara allert och göra ett bra jobb. 

Rektorn och pedagogerna funderade vidare och kom fram till att en eller ett par fritidspedagoger som fungerar som rastvärdar/värdinnor och stöttar upp och erbjuder aktiviteter skulle vara en bra lösning för fler än den aktuella eleven.

Det ska bli så spännande att få se hur det här kommer att utformas. Lösningar som är utformade efter den aktuella situationen är så mycket mer spännade än när man bara tar till en traditionell lösning. Keep up the good work! Nu ska jag gå ut och fånga de sista vårsolstrålarna.

Stor tisdagskram från ÅsaMia på EQverkstan. 

Inga kommentarer: