fredag 25 mars 2011

Om x-force och att släppa jobbstress

Igår var jag för första gången på X-force, ett nytt gym i min lilla stad med maskiner i ny teknik. Det var spännande. När jag kom in i hallen kändes det som jag klev in i ett rymdlaboratorium. Maskinerna innehåller en tiltande viktstack (45 grader) som genererar 40% mer vikt i den negativa fasen av träningsmomentet (nedåtgående rörelse) än vanliga träningsmaskiner.




 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag fick följa med min goa väninna som visade mig till rätta i rymdstationen.
 
När vi varvade ner efter passet berättade min väninna om ett knep hon har för att släppa jobbet efter en stressig vecka. 
 
När hon på fredageftermiddagen sätter sig med sin kalender och för över saker till nästa vecka, tar hon några minuter och går igenom vad hon faktiskt gjort och hunnit med under veckan som gått. Fokuserar en liten stund på alla saker som blivit utförda och som fungerat bra. Det hjälper henne att släppa en del stress över saker som inte hunnits med, och se att ett gott arbete blivit gjort under veckan.
Jag tycker det är ett enkelt och strålande sätt!
 
Att träna är ju ett annat beprövat sätt för att släppa stress. Nu har jag klippkort på ett annat träningsställe, men när det är slut blir det nog mera negativ träning, för det var roligt! Eller så var det mest sällskapet som gjorde det till en så positiv upplevelse trots att det skulle vara negativ träning. :0)
 
 
Hur gör du för att undvika att ta med jobbstress hem när det blir helg?
 
Bästa fredagshälsningar en ganska vanlig fredag - full av chanser och möjligheter! Det är aldrig kört!
// ÅsaMia på EQverkstan
 
 
 
 

Inga kommentarer: