tisdag 22 mars 2011

Motivation är en biprodukt

Idag har jag suttit och filat ihop ett par boostövningar för höstens material. En för F-3 materialet och en för 4-6 materialet. Hade ordentlig flow när jag gjorde övningarna, det är härligt när det blir så och tiden bara försvinner. Då känner man att man är på rätt ställe och gör rätt saker. Det känns roligt att göra övningar för att jobba med självförtroende och självkänsla. Jag tror att det är träning som gör skillnad för barnen i våra klasser. Jag vill gärna vara med och ge verktyg för att skapa en ljusare vardag för dem som växer upp - ett ökat välbefinnande.

Det är skönt att känna flow. Igår var det en helt annan sorts dag, totalt utan inspiration och motivation och jag fick inte ihop en enda övning. Satt mest framför datorn och väntade på att inspirationen skulle infinna sig och försökte låtsas att jag jobbade.

Något som jag egentligen lärt mig under den här tiden jag jobbat med EQverkstan är att det är helt fel tillvägagångssätt. Det är inte är någon mening att sitta och vänta på att motivationen ska komma. Motivation är inte startern. Det kan det förstås vara ibland och det är fantastiskt kul att starta ett projekt när det kliar i fingrarna att få komma igång. Men till och med ett superkul jobb som att göra lektionsmaterial i ett ämne som jag brinner för blir vardag. Då är det viktigt att komma ihåg att både motivation och flow är biprodukter som kommer när man väl satt igång med det man behöver göra. Det är bara att kavla upp ärmarna och sparka igång. Tur att jag lyssnade på mina egna råd i ämnet idag...

Inga kommentarer: