torsdag 1 december 2011

Vid handledning ska det spraka i höger pannlob!

Idag har jag varit på handledning tillsammans med alla skolkuratorerna på grundskolan i min kommun. En sak jag tar med mig därifrån är vikten av att inte gå för snabbt från att lyssna på någon och sätta ord på vad som är bekymret till att ge förslag på hur man ska handla eller tänka i den speciella situationen. Det är viktigt att stanna upp och bekräfta känslorna hos den person man lyssnar på.

Jag förlorar i mitt förtroendekapital hos den som berättar någonting för mig och den personen går inte glad och stärkt ur vårt samtal om jag går för snabbt på förslag och lösningar. Det här tror jag gäller i alla former av möten. Både mina samtal med barn och pedagoger, kollegor emellan och i en handledningssituation.

Det är så viktigt att känna att man blir lyssnad på och att den andre förstår.

En annan sak jag tar med mig från dagen är att jag tror att all form av utveckling och förändring sker bäst om man lyfter och stärker det som är bra och fungerar i en situation eller hos en person. Det skapar hopp, nyfikenhet och glädje. Det sprakar helt enkelt till av aktivitet i höger pannlob! Jag tror att en handledningssituation ska vara full av sprakande i den delen av hjärnan.  :-)

Stor torsdagskram från ÅsaMia på EQverkstan

Inga kommentarer: