torsdag 8 december 2011

Tankar är bara tankar!

Är hemma en stund mellan barn- och elevhälsans utvecklingsdag och samma enhets julfest om ett par timmar. Föreläsningen som jag skrivit om i ett par dagar är avklarad och nu är det nästan bara julmys kvar av den här dagen. :-)

Det är lite speciellt att föreläsa för sina kollegor, skojigt men speciellt!

En del av vår föreläsning är omkring ett kapitel i boken som handlar om att tankar faktiskt inte alltid är sanna. Det fick jag själv ett litet exempel på i starten av dagen. Man kan till exempel tänka, som jag gjorde att konferenssalen som vi skulle vara i ligger på ett helt annat ställe i stan än vad den verkligen gör. Man kan till och med vara övertygad om att det är så, men det blir inte en sanning för det. Tankar är bara tankar och i mitt fall resulterade det i en ganska ordentlig morgonpromenad och 20 minuters försening. Som tur var skulle vi inte föreläsa förrän efter lunch, men min kollega och min chef hann bli lite nervösa när jag inte dök upp. På samma sätt kan tankar ställa till problem för oss när vi gör dem till en sanning. Jag kan tänka massor av tankar som gör att min självkänsla blir låg, det behöver inte ligga någon sanning i tankarna och det kan vara viktigt att kliva tillbaka och betrakta tankarna och se om de hjälper mig eller stjälper mig.

Stor torsdagskram från ÅsaMia på EQverkstan

Inga kommentarer: