tisdag 21 februari 2012

Mitt jobb är en liten bit av något större.

När det gäller jobbet så tror jag att det är fruktbart att se det jag själv gör som en del i något större, en pusselbit. Det gör inte att jag känner mindre ansvar, men det miskar bördan av att lägga någons hela livssituation på mina axlar. Jag tror att alla vi som jobbar med människor på olika sätt mår väl av att tänka på det sättet. Just nu, i den här situationen, ska jag göra mitt bästa jobb. Mitt ansvar är i mitt uppdrag, i den del jag kan påverka. Andra delar, som jag inte kan påverka, får jag inte tillåta att flytta mitt fokus och min energi från de bitar som är mina att arbeta med.

Mitt ansvar är också samverkan, att lämna över och ta hjälp. Jag tror att vi måste bli väldigt mycket bättre på att samverka ute i kommunerna. Samverka med alla våra samarbetsparter på ett nytt, djupare och effektivare sätt. Vi behöver hitta vägar så vi kan utnyttja varandras kompetenser och vi behöver få ansikten på varandra så att det blir lättare att ta en kontakt och så att vi kan tänka och tala väl om varandra.

Det var lite tisdagstankar. Hoppas att ni fått åtminstone en semla idag, annars är det väl inte för sent än?! Jag ska i alla fall mumsa om en liten stund. Är det fettis-dagen så är det, en annan dag får vara smalis-dagen ;-) Stor kram från ÅsaMia på EQverkstan

Inga kommentarer: