torsdag 2 februari 2012

Lägg energi på det du gillar och är bra på!

Det finns många sätt att bli riktigt bra på det man gör. De flesta av alla sätt innebär att man behöver ägna ganska mycket tid åt det man vill bli bra på. Läsa böcker av dem som är de bästa inom området, ge sig i kast med saker som man inte gjort tidigare, försöka lära sig av alla situationer.

Om man i sitt yrke får använda det man är bra på och utnyttja sina talanger tror jag att man har förutsättningar att bli riktigt skicklig och dessutom lyckligare. En intressant coachfråga är:

Vad skulle du vilja jobba med om man fick samma lön för alla jobb? Det är spännande att fundera över.

Det finns faktiskt nästan alltid människor som trivs med att göra sådant som tar mycket kraft ifrån dig. Min revisor Jenny får snabbt och enkelt ner på papper saker som skulle ta massor av timmar för mig att klura ut. Jag är väldigt tacksam att det finns människor som gillar siffror, kolumner och krångliga lagar.  Man kan tänka att det är för dyrt att lägga pengar på en revisor, man borde sköta sin bokföring själv, men även tid är ju som bekant pengar. Kanske mina timmar kan ge mer av både pengar och energi om jag jobbar mer med något som jag är bra på medan Jenny sköter mina siffror. Jag tror det.

Även ett ganska långt liv är väldigt kort. Det gäller att lägga energi på rätt saker.
Stor, stor torsdagskram från ÅsaMia på EQverkstan

1 kommentar:

Esil Agni sa...

Det är så sant!
Jag skulle som hörselpedagog en gång på kurs träna några vuxna hörselskadade det som de inte var bra på: att uppfatta tal. :(
Det blev stånk, pust och tårar, så jag "vände på kuttingen". Det blev en succévecka och alla återvände hem gladare och positivare än när de kom. Tyvärr minns jag inte, vad jag/vi gjorde, för jag var ju tvungen att "skjuta från höften". Få impulser ovanifrån.