måndag 26 november 2012

Vi är sånna som man måste skälla på

I en skolklass i högstadieåldern jag mötte nyligen sa en flicka: "Vi är sånna som man måste skälla på, du måste skälla på oss." Gruppen var ny för mig och det här var en av de första saker de försökte pränta in i mig. Spännande, eller hur?!

Hur bryter man gruppens egen inställning till sig själva så det inte blir en självuppfyllande profetia från både grupp och ledare? Mycket intressant att fundera på. Att jobba för att skapa en stämning av eget ansvar i gruppen så de inte behöver så stark styrning genom yttre ramar. Till en del hör det självklart till ålder och mognad och samtidigt handlar det om ledarskap, val av uppgifter och att aktivt förändra gruppens syn på sig själva.

Vad kan jag som ledare tillföra för gruppens mognadsprocess? Vad har du för erfarenheter?
Spännande, spännande...



 
Skickar med en bild på min nya stora last - färskpressad morotsjuice! Jag har ärvt en fruktsaftcentrifug av min svärmor som jag provade häromdagen. Fast direkt! Det är supergott och jag riktigt känner hur det kryllar av vitaminer som gör gott    :-)

Stor måndagskram från ÅsaMia på EQverkstan. Jag är så glad att Du tittade in här på bloggen - Varmt Välkommen tillbaka!






Inga kommentarer: