torsdag 29 november 2012

Skolboksexempel på pedagogiskt ledarskap


Idag har jag fått en härlig demonstration av vad förhållningssätt och ledarroll betyder. Jag har varit med på en lektion i en grupp som innehåller flera oroliga själar. Pedagogen gjorde ett fantastiskt jobb och visade på ett skolboksexempelaktigt sätt hur man som ledare kan påverka gruppen. Visst förstår jag att alla dagar inte kan fungera lika bra. Barnen har olika dagar och det har man som pedagog också. En sak vi kan vara överens om är att vi alla är människor och människor är inte ofelbara. Men lektionen jag var med om idag var läcker.

Pedagogen började med att samla ihop gruppen och påminna dem om sina förväntningar på dem redan innan de kommit in i salen. Väl där hade hon dem helt i sin hand. Hon placerade ut dem på stolsraderna som de skulle sitta på under den här lektionen och flyttade om dem så hon fick den bästa placeringen. Orosmoment på strategiskt "rätt" platser. Placeringen betyder jättemycket om man har en rörig grupp.

Hon var mycket väl förberedd, och återigen jag vet att man inte alltid hinner vara det och i många fall fungerar "tröskelpedagogik", alltså pedagogiken när man som lärare bestämmer sig för vad gruppen ska göra när man kliver över dörren till klassrummet, alldeles utmärkt. MEN har man att göra med en orolig grupp som man behöver jobba extra med så är det inte att föredra. :-) Att hon var så väl förberedd gjorde att hon kunde berätta för gruppen exakt vad som skulle hända och i vilken ordning allt skulle hända. Det skapar trygghet. Speciellt viktigt eftersom lektionen innehöll byte av aktivitet och förflyttning.

Ett av barnen klarade inte av att genomföra lektionen utan att störa sina kompisar. Även där var pedagogen (och organisationen runtomkring) klockren. Eleven fick följas tillbaka till sitt hemklassrum, där fanns en vuxen som kunde hjälpa eleven att jobba med andra uppgifter. Eleven hade fått chans att göra bra ifrån sig (som denne hade kapacitet att göra) och när chansen var förbrukad, blev det en konsekvens av det förbrukade förtroendet. Lugnt och vänligt men bestämt. Inget tjat, inte ens höjd röst.

Pedagogen var ung och jag är imponerad. Önskar att Du också hade varit med, det är så roligt att få vara med och se goda exempel. Man kan lära sig så mycket bra saker av det.

Stor torsdagskram från ÅsaMia på EQverkstan. Jag är så glad att du tittade in här på bloggen - Varmt Välkommen tillbaka!





Inga kommentarer: