tisdag 20 november 2012

Hej igen!
Igår blev det inte något blogginlägg. Jag hade träffat tre olika nya barngrupper och somnade i soffan när jag kom hem. Efter lite mat och en kvällspromenad så blev det bara TV:häng med flera avsnitt av "Vänner" på rad, Njutbart!
Det är spännande att träffa nya grupper. Spännande men utmanande! För det första blir man väldigt trött :-) Det ger också mängder av tillfällen att fundera utifrån min egen roll som ledare. Som jag skrev om i ett tidigare blogginlägg så är det otroligt viktigt att så snabbt som möjligt etablera kontakt, skapa relation. Man är i bakvatten från början, så länge man inte kan namnen på barnen. Så länge man inte hunnit med det sociala kittet som byggs av att man visar intresse för eleven som person. Det är ett underbart steg när man kommit över det här med namntröskeln. Allt blir mycket enklare.

En annan sak som är klurig är att förhålla sig till hur gruppen "brukar göra" och avgöra när man behöver göra likadant och när man kan göra annorlunda. Det är alltid skönt när man är ny att få information om vilka rutiner gruppen brukar ha när ett pass börjar och slutar och när dagen är slut. Den formen av överlämning till nya pedagoger/ledare är viktig att ta på största allvar. Jag tror att rutinerna är väldigt viktiga i en grupp. Det är också där man kan vända på stenarna för att hitta nya sätt när man jobbar för att gruppen ska fungera smidigare och när något gnisslar i maskineriet.

Efter gårdagen funderade jag en del runt det här med rytmen i ett arbetspass. Det tror jag är ännu en nyckel till att jobba smart med en grupp. Att fundera över hur hela dagen ser ut för eleverna och försöka få in "lagom mängd" aktiva och lugna övningar sett över dagen. Fundera över hur man kan använda sig av aktivitet kontra lugn när man har en timmes arbetspass. Använda sig av energiskapande avbrott men också träna på att hålla fokus och uthållighet. Enkla saker som att  lugna ner gruppen av yngre elever genom att sjunga sånger vääääldigt långsamt innan man ska byta aktivitet. Här finns det så mycket tyst kunskap som erfarna pedagoger och ledare använder sig av utan att de ens tänker på det. Det finns de som är mycket bättre på det här än vad jag är, men visst är det ett spännande fokus att fundera utifrån för att skapa optimala förutsättningar för lärandet. Gruppens rytm i takt med arbetspassets rytm, tja... det vore väl en bra titel på en pedagogisk avhandling? Någon?! ;-)

Det är roligt att vara i skolans värld. Att få en fantastisk motvikt till den mörka mediabilden av svensk skola. Det finns så många fantastiska pedagoger därute som gör underverk varje dag!

Stor tisdagskram från ÅsaMia på EQverkstan. Jag är så glad att Du tittade in här på bloggen och vill önska Dig en fantastisk tisdag!

Inga kommentarer: