torsdag 22 november 2012

Modellinlärning och gott värdskap

I veckan träffade jag en pedagog som är uppseendeväckande noga med att bemöta både elever och kollegor mycket vänligt och artigt. Det kändes härligt att möta. Som ett skolexempel på Banduras modellinlärning. På den korta tid vi var tillsammans i barngruppen hann jag se flera goda exempel på vilket föredöme i gott värdskap hon är för sina elever. Jag är övertygad om att hennes exempel skapar den goa stämning hon har i gruppen.

Vet inte om det är en skröna men i vilket fall är det en tänkvärd berättelse om taxichauffören som log så varmt mot sina kunder, med baktanken att om kunderna blev lite gladare av hans leende kanske de log mot några som de inte skulle gjort utan hans leende. Då spred sig leendet vidare till andra som också började le och i slutet av dagen kanske hans enda leende förts vidare till tusentals människor. Visst är det en fin tanke!

Just nu läser jag: Det goda värdskapet - konsten att få människor att känna sig välkomna En liten tänkvärd bok av Jan Gunnarsson och Olle Blohm.

Stor torsdagskram från ÅsaMia på EQverkstan. Jag är så glad att Du tittade in här på bloggen!

Inga kommentarer: