måndag 22 oktober 2012


Vi behöver vila, men inte när bara huvudet är trött

När man kommer hem från jobbet och är helt tom i huvudet och trött i kroppen, ska man verkligen träna då? I FORMs motivationsexpert Rikke svarar:


När hjärnan blir trött efter en lång dag på jobbet inbillar den också resten av kroppen att den är trött. Och hjärnan kan vara väldigt övertygande. Den mentala tröttheten är ett uttryck för att du har förbrukat en stor del av din känslomässiga och mentala energi, inte din fysiska energi. För många av oss är inte arbetet fysiskt krävande, så den fysiska tröttheten som du känner är en illusion.
Ge dig ut ändå!
Faktiskt är motion ett strålande sätt att få igång systemet igen. När du tränar sätter du fart på blodcirkulationen, hjärnan får nytt syre och rensar ut de stresshormoner som du har samlat på dig under dagen. Jag vet själv hur motigt det känns att hoppa i träningskläderna när man är trött.
De flesta tänker att träning är något som man gör när man har energi över, men det är faktiskt tvärtom. Genom att förbruka energi får du energi tillbaka. Nu måste du bara övertyga dig själv om att det är en bra idé att gå ut och springa!

Det hjälper att ha fasta tider ihop med en träningskompis eller på ett gym, det sätter lite press på dig att komma utanför dörren. För mig hjälper det också att göra bilder av hur min trötta och stressade hjärna skickar ut signaler till min kropp – som jag måste överrösta för att få energin tillbaka.

I FORM frågor om träning

Tack för tipsen Rikke! Måndagskram från ÅsaMia på EQverkstan

Inga kommentarer: