torsdag 27 september 2012

Trygghetsråd

Idag har jag gjort ett roligt jobb som jag inte gjort på ett tag. Jag har haft "Kick-off" för "Trygghetsrådet" på två F-6 skolor. Två grupper med omkring 15 barn i varje grupp träffades under två timmar. Just "Trygghetsråd" har jag aldrig träffat förut, men däremot ganska många olika elevgrupper, med olika namn, som valts för att skapa trygghet och sammanhållning på sina skolor.

Biträdande rektor Jenny inledde båda samlingarna med att prata om det 5:e kapitlet i skollagen och bjuda på glassbåtar. En symbol för att vi ska ro åt samma håll om vi ska kunna bygga ännu bättre stämning och trygghet på skolorna (Trygghet och Studiero). Sedan tog jag över och vi pratade om Trygghetsrådets uppdrag och gjorde olika övningar och lekar. Jag har haft en intensiv och jätterolig dag.

Barnen gick även glatt med på att vara "försökskaniner" till en lek som jag bara hört talas om men aldrig provat själv. Det var en galen, rolig lek så den kommer förstås att finnas med i ett utskick framöver...

Tusen tack till Stenhammarskolan och Otterstad skola för att jag fick komma och träffa era härliga Trygghetsråd!

Bästa torsdagshälsningar och en stor kram från ÅsaMia på EQverkstan

Inga kommentarer: