måndag 10 september 2012

Godmiddag!

Sitter på tåget igen påväg hem från en härlig Hälsingehelg med släkt, massor av mat och goda vänner. Dagens tankar kommer att handla om ett par små damer. Den ena känner jag väl, den andra har jag bara hört talas om.

Den första damen, nummer ett på mer än ett sätt, är min lilla mamma. Jag lämnade henne vinkande i fönstret bland sina vackra orkideer imorse. Hon är världens sötaste 84-åring och när min bror höll ett litet tal till henne på sin fest i helgen sa han: "Hon är min främste hejaklacksledare!" Jag kan bara instämma. Känner precis detsamma, hon sitter på första parkett och hejar på sina barn fast vi numera är vuxna sedan väldigt många år. Det är en otrolig förmån! Min mamma är djupt troende och säger till mig med lysande ögon. "Tänk, jag börjar få svarta strån igen i mitt vita hår. Det står ju i Bibeln att vi ska få nya vingfjädrar som örnarna," och så skrattar hon och det lyser om henne.

Dam nummer två känner jag som sagt inte, men jag har hört talas om henne genom åren. Min svåger var utbytesstudent i USA och bodde i familj. Genom åren har de hållit kontakten och damen ifråga är mamma i värdfamiljen. I mars ringde hon min svåger och berättade att hon ska fylla 100 år i november och då skulle hon så gärna vilja att han kom och var med på festen med sin familj. Vilken framtidstro att planera sin hundra årsdag i så god tid och vilja ställa till med stor fest med långväga gäster!

Två inspirerande damer! Livet är långt och fyllt av många chanser och möjligheter!
Stor måndagskram från ÅsaMia på EQverkstan

Inga kommentarer: