onsdag 19 september 2012


Tänkvärt
Studieförbundet Bilda har gett ut ett material som de kallar "Se möjligheterna" Därifrån hämtar jag följande sanna historia:
Lena var ny i scoutkåren. Hon var 14 år gammal och äldst bland barnen. Hon var den enda tonårsscouten och hamnade i ålder någonstans mitt emellan att vara deltagare och att vara ledare.
Ledarna funderade på var någonstans Lena bäst skulle passa in. De hade märkt att hon hade lätt för att ta kontakt med de andra scouterna. Hon hade spontant ryckt in och hjälpt till när någon blev ledsen. De kom fram till att de skulle fråga om hon ville bli hjälpledare. Det ville hon. Lugn och trygg fanns hon med i sin patrull.
De andra ledarna kunde tydligt se stora möjligheter för henne att bli en riktigt bra ledare. Hon fick mer ansvar allt eftersom och blev snabbt omtyckt av de andra scouterna. Därför var det med glädje som en av ledarna berömde Lena när tillfälle gavs att prata lite med Lenas mamma.
"Wow, vilken härlig dotter du har!" sa ledaren. "Vi är så tacksamma att hon vill vara med i vår scoutkår! Hon är så duktig och omtänksam med de yngre scouterna, verkligen någon vi känner att vi kan lita på."
Lenas mamma blev högröd i ansiktet. Av Ilska! "Du ska inte stå här och driva med mig och min dotter! Du har ingen rätt att vara så otrevlig mot oss!" Hon fick snabbt in Lena i bilen och åkte därifrån.
Nästa gång det var scoutkväll kom Lena och hennes mamma överraskande tillbaka. "Jag vill verkligen inte att ni driver med min dotter." sa Lenas mamma. Nu en aning lugnare.
"Men jag menade verkligen vad jag sa förra gången." stammade ledaren tillbaka. "Vi är verkligen tacksamma för Lena och vad hon gör här i scouterna."
Det Lenas mamma då berättade kom som en överraskning för ledaren. Lena var, i andra sammanhang, långt ifrån den lugna och omtänksamma tonåring som man såg på scout. I skolan var hon en av de elever som hotade och slogs med både elever och lärare. Ett problembarn med en trolig framtid fylld av kriminalitet och droger. Ingen hade pratat om henne med ord som "omtänksam", "någon att lita på", "härlig dotter". (Lena heter i verkligheten något annat.)

Inga kommentarer: