fredag 7 september 2012

Oro finns i framtiden

Sitter i en tågkupé på väg till Hälsingland för att fira min srorebror som fyller jämnt. Ska bli jättekul att träffa släkten, det blir inte tillräckligt ofta så nu tänker jag njuta! Tågtid är skön jobbtid tycker jag. Har börjat förbereda en personalsamling som jag ska ha nästa vecka. Den är utifrån min bok "Avslappning och Uppmärksamhetsträning - 85 Mindfulnessövningar för klassrummet." (Studentlitteratur)

Läser igenom ett manus för föreläsningen som jag skrev strax innan jul förra året. Medan jag läser börjar en kvinna några rader längre bort ett telefonsamtal. Vi alla i kupe´n får, vare sig vi vill eller inte, veta att hon precis har fått svar på prover från sin läkare. Hon trodde hon hade klimakteriesymptom men det visade sig vara diabetes. "Ja, varför ska jag vara frisk!" säger hon bittert. På hennes konversation förstår man att hon är stressad och orolig över beskedet - förstås!

Jag läser i mitt manus om att vara i nuet. Att kunna fokusera på det som är gott. Det är lugnande, avstressande eftesom oron handlar om framtiden. Hur ska det bli? Vad kommer nu att hända med...? Och så oroar vi oss för alla saker som eventuellt kommer att hända, som vi inte kan göra något åt just nu, utan som alltid ligger i framtiden. Att kunna skilja på det man kan påverka och det man inte kan påverka är en stor konst. Det handlar inte om att ge upp, resignera. Om jag går tillbaka till kvinnan på tåget så hoppas jag att hon, när chocken har lagt sig, kan lägga sin bitterhet åt sidan. Att hon kan acceptera sin sjukdom som hon inte kan påverka, göra det bästa av vardagssituationen som hon kan påverka och ta tag i problemen när de kommer istället för att ta ut all oro i förskott.

En som var mästare på att leva i nuet och ta vara på det goda var Åsa Olausson min medförfattare till boken. Hon dog i cancer i början av året och den senaste personalutbildningen om boken höll vi tillsammans. Åsa kämpade mot sjukdom men var oerhört levande ända till den dag som blev hennes sista. Hon dog i sitt älskade Indien och är en stor förebild i konsten att leva fullt ut.

Det enda man ska ta ut i förskott är glädje! Då kanske man får glädja sig i onödan, men det är ju bara härligt!
Stor fredagskram och Trevlig helg till Dej som hittat hit!
// ÅsaMia på EQverkstan

Inga kommentarer: