tisdag 11 september 2012

Om Ester och Pappa och om att inte stapla övningar på varandra


Igår när jag satt på tåget satt jag mitt emot Ester och hennes pappa. Det var så härligt att få vara åskådare till deras resa. Pappa hade ett så härligt förhållningssätt till sin dotter. Hon var fem år och ganska snuvig. Det var inte så säkert att hon skulle få gå till dagmamman dagen efter. Pappa hade laddat upp med smörgås och godis till resan och köpt en barntidning med lite pyssel i. Under resan hann de både stava ord och räkna matte, inte på något organiserat sätt utan bara för att pappa på ett lekfullt sätt tog chansen att följa tråden när Ester tog upp den. Jag förstod att den här femåringen redan läste alldeles utmärkt på egen hand. Jag är inte ett dugg förvånad, bara imponerad över pappas sätt att samspela med sin dotter.

På Stockholm central på väg ut är det sista jag hör pappa säga till Ester: "Vad duktig du har varit, det är ju lätt som en plätt att resa med dig!" Jag kände inte Ester eller hennes pappa och kommer förmodligen aldrig att träffa dem igen men jag ler fortfarande när jag tänker på vilken härlig start i livet hon får. Det kändes så tydligt hur mycket de gillade varandra.

Det om Ester och hennes pappa, nu över till dig som använder EQverkstans material. Lite "att tänka på" för att passen ska bli så bra som möjligt:

Ett litet tips är att inte stapla flera övningar på varandra vid samma lektionstillfälle. Eleverna får en varierad och rolig lektion men det är lätt att tiden för reflektion blir för kort.

Det är bättre att ta det lite lugnt och prata om varför ni gör övningarna och ta en övning i taget. Kanske är det bättre att ta bara en övning per dag även om man gör en övning som inte tar så lång tid, istället för att fylla ut ett 60 min pass med flera övningar. Förbered eleverna genom att berätta innan vilket tema övningen kommer att handla om, ge dem gärna lite kort teori om varför det är bra att ta upp just det här temat. Vad är vitsen och vinsten?!

Om övningen tillåter det så lyssna gärna, gärna på någon skön lugn musik vid någon del av passet.
Stor tisdagskram från ÅsaMia på EQverkstan

Inga kommentarer: