fredag 16 september 2011

Ut på turne

Idag har jag varit på en liten turne på de skolor där jag kommer att jobba som kurator. Jag kommer att jobba tillsammans med massor av engagerade, kloka och härliga personer ska ni veta. Det blir en liten smygstart den här veckan och i början av nästa, för sedan blir det ju BOKMÄSSA!  Innan jag börjar jobba heltid på riktigt veckan efter bokmässan. Idag har jag, förutom turnen när jag åkte runt och hälsade på alla jag hittade, försökt få ordning på en del praktiska saker. Nu har jag gjort det som ligger på mig för att få en telefon, ett telefonnummer och en dator med tillhörande e-postadress. Nu är det upp till andra att få det att fungera och jag hoppas det blir så snabbt som möjligt. Håller tummarna för att det ska funka i början av nästa vecka!

Funderade lite på det här med att vara kurator. Jag vill tänka på min roll som en barncoach. Tillsammans ska vi försöka ta oss mot ett önskat läge. Dessutom tänker jag att min uppgift är att hjälpa till att leta glädjeglimtar och hopp. Man har helt andra förutsättningar att fatta bra beslut och minska konflikter runtomkring sig om man är glad. Om en elev känner sig grinig är det lätt att han eller hon går igång och retar sig på allt möjligt. Känner han eller hon sig glad fattar man automatiskt andra bättre beslut.

Ikväll blir det inte några övningar skrivna :) Det blir bara hämtkina och fredagsmys...

Det känns helt rätt just nu!
Stor fredagskram och Trevlig helg från ÅsaMia på EQverkstan

Inga kommentarer: