tisdag 27 september 2011

Satsa på högläsning!

Idag har jag haft en intensiv och intressant dag. Återigen en ny skola men som tur är känner jag en hel del av lärarna på den här skolan. Det är toppen att inte behöva börja från noll överallt!

En sak jag tar med mig från dagen är kraften i högläsning! Jag var inne och observerade en klass en stund. De hade högläsning. De flesta elever gillar högläsning. När Åsa och jag skrev mindfulnessboken läste vi en undersökning som egentligen handlade om att försökspersonerna bland annat presterade bättre under stress när de under några dagar gjort korta mindfulnessmeditationer. Nåväl, som kontrollgrupp hade man försökspersoner som lyssnade på högläsning (från Tolkiens Bilbo). En spännande upptäkt var att välmåendet ökade i båda grupperna! Skönlitteratur är värdefullt på många vis. I oroliga barngrupper kan det hjälpa till att skapa lugn och ro och enligt den här studien borde det dessutom hjälpa till att höja välmåendet i gruppen.

Inga kommentarer: