tisdag 20 september 2011

Alla barn behöver en "larmknapp"!

Idag har jag lyssnat på ett föredrag om barn till en psykiskt sjuk förälder och gruppverksamhet för de här barnen. De är väldigt svåra att upptäcka och pratar inte gärna om sin familjs stora hemlighet. I gruppverksamheten får de en chans att upptäcka att de inte är ensamma, de får hjälp att förstå diagnoser och möjlighet att hantera sin svåra vardag.

En sak som fastnade hos mig var vikten av att alla barn får hitta sin "larmknapp", att alla barn kan få känna att det finns någon person att vända sig till när tillvaron blir ohållbar. Vi behöver informera så mycket vi kan om de resurser som finns i vår kommun, och också hjälpa barnen att fundera vem eller vilka de kan vända sig till av dem som finns i deras nätverk!


I gruppverksamheten som föredraget handlade om vill man hjälpa de här barnen med är bland annat att träna på att sätta gränser runt sin person, säga Ja och säga Nej och att lyssna på sina egna känslor. Gruppledaren tryckte på att det inte handlar om terapi utan är en pedagogisk metod. Mycket av det hon sa när hon beskrev gruppverksamheten kände jag igen från min presentation av EQverkstans metoder och material. Alla barn mår bra av att träna på att lyssna på och att kunna kommunicera känslor. Inte bara alla barn förresten, det mår vi alla bra av, och både barn och vuxna behöver träna på att säga Nej ibland för att kunna säga ett helhjärtat Ja till det vi vill och mår bra av. Alla barn och vuxna behöver lyssna på sin kropp och sina känslor för att må bra!

En sak som gör mig glad är alla goa och engagerade pedagoger och elevvårdspersonal jag träffar i mitt nya jobb. Idag har jag träffat två erfarna kollegor som det är en ynnest att få jobba tillsammans med. Dem kommer jag att lära mig mycket av!

En stor tisdagskram från ÅsaMia på EQverkstan

Inga kommentarer: