torsdag 7 mars 2013

Kinaupplevelser Om trafik, luftföroreningar och ekologiska livsmedel och ett stort och varmt HURRA för dej som tar tid till att lära dina elever om ett hållbart samhälle!!!

Första dagarna i Kina trodde jag aldrig att jag skulle kunna korsa en vägbana. Det är många filer åt båda riktningarna och enda chansen att komma över är att börja gå, och vänta mellan filerna. Det är inte alls så många som cyklar längre som jag hade väntat mig. Däremot finns massor av elmoppar och man åker ofta många personer på samma. I Kunming håller man på att bygga tunnelbana, den är inte klar ännu och trafiken är massiv och avgaserna påträngande.

Det finns gott om dieselbussar, de kostar en eller två kronor varje gång man går på oavsett hur långt man åker. Om de kostar en eller två står utanpå. Det blir ofta väldigt trångt på bussen, men det kan man ju stå ut med när det är så billigt.
















Det är ganska vanligt att man har munskydd när man är ute i Kina. Som skydd för solen men framför allt på grund av den förorenade luften. När man kommer hem till Sverige är det verkligen påtagligt vilken ren luft vi har och vad gott det luktar! Vi måste vara rädda om vår rena luft! HURRA för alla pedgoger som tar tid till de här frågorna och alla skolor som lär sina elever om ett hållbart samhälle!!! Och HEJA PÅ, varenda framsteg för en globalt renare luft!!!

Vet ni, i Kina köper man ett speciellt diskmedel, det är den gula flaskan på bilden. Det är ett vanligt diskmedel för porslin men det är också för att diska frukt och grönsaker med tunt skal, som vindruvorna på kortet. Jag kommer definitivt att bli bättre på att skölja och skala frukten jag köper. Det är ju samma frukt vi äter, fast "odiskad" som den de är så noga med att rengöra i Kina. Det kanske är så att de vet vad den varit med om och besprutats med, det har inte vi koll på. Det kommer att bli mer av ekologiska produkter i familjen Alteryds frukt och grönsakskorg framöver!






















Stor torsdagskram till DEJ från ÅsaMia på EQverkstan.
Jag är så glad att DU tittade in här på bloggen!



Inga kommentarer: