tisdag 5 mars 2013

"Hur var det i Kina?"
Det är svårt att svara på den frågan. Man kan beskriva det som att Kina var så mycket mer av allt än vad jag hade kunnat föreställa mig. Fattigare, rikare, renare, smutsigare, bättre än Sverige, sämre än Sverige, vänligare, mer västerländskt, mer österländskt, ja helt enkelt MER av allt. Och DET var fashinerande. Jag tyckte MYCKET om Kina!!

Det är nyttigt när självklarheter ställs på ända. Nyttigt att känna hur snabbt man formas av omgivningen. Jag tyckte att det var sommarvärme men eftersom alla kineser gick i långbyxor och jacka kändes det väldigt obekvämt att ha bara ben och efter ett kort obekvämt test gick vi i långa svarta jeans i värmen som alla andra. Efter bara ett par veckor valde både jag och dottern Elvira hålet i golvet framför den "vanliga" toalettstolen på de offentliga toaletterna när vi hade möjlighet att välja. Det är ju faktiskt mycket fräshare att slippa sitta ner på en halvfräsch toalettstol. Även om vi fnissade lite åt de tjusiga välklädda damerna på Starbucks som lämnade skomärken ovanpå toalettringen i stället för att sätta sig ned. Så bra balans de måste ha!

Vi lärde oss snabbt att äta hyfsat bra med pinnar och att stoppa träpinnar i munnen är faktiskt mycket godare än den hårda metallen av våra bestick. Saker kan kosta vad som helst i Kina. Vi åt mat som kostade 10-12 kronor per portion samtidgt som vi drack kaffe för 42 kronor koppen. Kinesiskt är billigt, västerländskt är dyrt - generellt.

Det är jobbigt att möta tiggare. Vi träffade på en rar man som tiggde i Gren Lake Park, som var en härlig park dit vi gick vår första lördag. Lördag i parken var ett nöje för många. Det fanns ovanligt lite fåglar i stan, inga småfåglar vid uteserveringar och inga duvor på torgen. Vi funderade mycket på vad det berodde på? Har man ätit upp alla sina fåglar? MEN i parken fanns massor av fiskmåsar som man gick och tittade på för man tyckte att de var så vackra. Tja - fiskmåsar vackra? Okej då!

Vi gjorde fruktpicknick och hade med oss mer än vi orkade äta upp. Då kom den rara tiggarmannen och vi gav resten av frukten till honom. Han blev jätteglad, log tandlöst och pekade på kameran. Efter lite teckenspråk förstod vi att han ville ta kort tillsammans med oss. När vi tagit kort ville han ha kameran och då blev vi lite oroliga vad han var ute efter, men eftersom han var så gammal och knappast skulle kunna springa ifrån oss lämnade vi ifrån oss kameran. Då tog han fram sitt lilla förstoringsglas och ville kolla på bilden. VARFÖR är det så lätt att tänka att människor i första hand ska göra dåliga saker? Jag vill ha ett stort och öppet hjärta och tro gott om människor, och ändå är det så lätt att vara misstänksam och fördomsfull!






























Ja det räcker nog som inlägg för idag. På bilden kan man se mina pinsamt bara ben, jag hade som tur var tagit med mig jeansen i väskan så jag slapp vara pinsam så länge... Stor tisdagskram från ÅsaMia Alteryd på EQverkstan.

Jag är så glad att DU tittade in här på bloggen, och DU, vi fortsätter att träna på att ha ett öppet hjärta eller hur! Livet blir ljusare då!

Inga kommentarer: