fredag 4 februari 2011

Lycka skiftar innebörd beroende på vår ålder


Läste en ny intressant rapport om Lycka, har snöat in lite på lyckoforskning just nu och tycker att ämnet är väldigt spännande! Rapporten heter "The Shifting Meaning of Happiness" och är författad av Cassie Mogilner, Sepandar D. Kamvar, och Jennifer Aaker. Den belyser hur begreppet "Lycka" ändrar innebörd beroende på vår ålder. När man är tonåring är lycka associerat med ord som man kan sammanfatta i begreppet spänning (excitement) medan när man blir medelålders associerar man lycka med lugn och ro/fridfullhet (peaceful).

Ett av sätten man använt för att kolla det här är att skapa stämningar med hjälp av musik, lugn musik uppfattades inte alls på samma sätt av yngre och äldre. Det har vi väl länge misstänkt :) men det är väldigt spännande att fundera över vad det här betyder, och hur vi kan använda oss av forskningen till exempel i pedagogiska sammanhang. Om begreppet lycka innebär helt olika saker för vuxna och för barn, behöver vi vara medvetna om det när vi jobbar för att skapa en optimal arbetsmiljö på skolan och i klassrummet.

Inga kommentarer: