torsdag 18 augusti 2011

Om undersökningar och grönsaker

Har frenetiskt bläddrat igenom de senaste numren av vår lokaltidning i jakt på en liten artikel om en ny undersökning som jag läste för någon dag sedan. Hittar den inte, får väl försöka googla fram några resultat. Kontentan av undersökningen var ialla fall att barn och unga som äter mer frukt och grönsaker får högre betyg.

Jag älskar undersökningar och när jag läste socialpsykologi plågade jag mina nära med mängder av (mestadels amerikanska) undersökningar som bevisade olika intressanta områden. Med åren har jag blivit lite mera kritisk, älskar fortfarande undersökningar men är mer intresserad av om det finns fler än en undersökning som visar samma sak, hur man genomfört undersökningen o.s.v.

I den andan kan jag inte låta bli att fundera över grönsaksundersökningen. Nu har jag som sagt bara snabbt skummat igenom en lokaltidningsartikel, undersökningen är säkert väl genomförd... Att det är viktigt att äta allsidigt och att vi alla borde äta mera frukt och grönt - det vet vi! Kontentan av undersökningen som jag läste om, borde vara att vi ska stoppa i eleverna i våra skolor mer frukt och grönt så att det automatiskt kan leda till högre betyg. Jag vill gärna tro att det är så, frukt och grönt är viktigt för hela kroppen och för hjärnan. Det gör säkerligen att man orkar mer och kan prestera bättre. Samtidigt vet vi väl också med ganska stor säkerhet att barn i familjer med högutbildade föräldrar presterar bättre i skolan och att matvanor är en klassfråga? Varför kan det aldrig vara så enkelt?! Ät morötter och få högre betyg! Nja, kanske inte...
Kram på er! från ÅsaMia på EQverkstan

Inga kommentarer: