onsdag 17 augusti 2011

Bättre och sämre sätt, eller bara olika?

Har den här sommaren haft en del tid att fundera över skillnader i sättet att hantera regler och meninsskiljakligheter. Det är intressant. I vår familj är tonläget sällan särskilt högt. Jag tycker det är rätt obehagligt när människor skriker åt varandra och har alltid hävdat att man har möjlighet att välja sina reaktioner. Det tror jag fortfarande. Om kungen, mormor, någon från "Hells angels" eller någon annan vi betraktar som en "viktig person" befinner sig i närheten skulle de flesta av dem som vi brukar säga inte kan behärska sig, kunna lägga band på sitt beteende. Jag är ganska övertygad om det. Det är onödigt att tappa behärskningen, det är min grundinställning. Den grundinställningen tar jag självklart med mig i arbetet med barn och unga. Däremot kan man fundera omkring vad som är ett relevant beteende när man är frustrerad. Vad är egentligen okej och vad är kränkande? Vad är okej barn emellan, vuxna och barn emellan och emellan vuxna? Är samma beteende okej oavsett ålder? Är mitt sätt det bästa?

Min dotter som nyss fyllde 20 är ju uppvuxen i vår familj och som jag nämnde tidigare van vid ett rätt milt tonläge. Hon är dessutom förstabarn och ordentlig och har förmodligen aldrig fått skäll under sin skoltid över huvud taget. Hon jobbar nu i Italien i en mycket hierarkisk organisation där offentlig högljudd utskällning inte alls är ovanligt. Det har inte varit helt enkelt för henne att vänja sig. Är vårt svenska lugna "pratsystem" det bästa eller skulle man behöva höja rösten för att visa att man menar allvar? De som är uppvuxna i ett system liknande det min dotter just nu finns i, förstår de ens att vi i den svenska skolan är seriösa när vi "talar allvar"? Det är ganska spännande att fundera omkring.

En annan skillnad som man kan fundera över är skillnaden när vi i Sverige gullar med dem som är nya på jobbet och den som är erfaren får täcka upp om det behövs, medan jag tror ett mer internationellt sätt är att man får göra grovjobbet när man är ny och jobba sig till fördelar... För och nackdelar med de olika systemen? Ja, intressant är det iallafall, fast en helt annan diskussion. :-)
Kram på er! från ÅsaMia på EQverkstan

Inga kommentarer: