torsdag 5 maj 2011

Svensklärarens viktiga gåva

Sofia Wadensjö Karén, ny VD och chefredaktör på tidningen "Vi"skriver en härlig krönika som hon kallar: "En svensklärares viktiga ord på vägen"

"Vad du än gör, sluta aldrig att skriva. Stolt tog jag emot hennes ord, hennes gåva, och bäddade varsamt in den för att inte glömma.
Min glädje kunde jag ju inte visa. Inte då. Inte i en klass full av osäkra, trångsynta femtonåringar där de flesta, med skarpladdade ordgevär, väntade på minsta felsteg utanför den hårt styrda normen.
Men i dag, tjugofem år senare, vågar jag. För orden bär jag fortfarande med mig. Kraften i dem har många gånger påverkat mitt liv.
Redan ett par veckor tidigare hade hon berättat att vi skulle få ett ord på vägen, att hon gjorde så med alla sina niondeklassare. Nervösa och samtidigt förväntansfulla gick vi in på vår sista lektion med henne.
Törstande efter att bli sedda.
Livrädda inför att bli sedda.
Jag minns den speciella, avspända ”snart är det sommarlov”-stämningen. Och känslan av utvaldhet när hon tittade på mig den gången, Britta Stjernberg- Eriksson, min vithåriga, energiska svensklärare.
 ...Vad en svensklärares avsked kan betyda för hur ett liv kan te sig är omöjligt att reda ut. Men frågan är om jag suttit just här, just nu om jag inte fått veta att vad jag än gjorde i livet, skulle jag aldrig sluta skriva.."

Det finns så många berättelser om enskilda lärares betydelse. Lärare som gjort skillnad för hela livet. Läs gärna hela den här fina krönikan En svensklärares viktiga ord på vägen

Det Du gör är så viktigt! Du är så viktig! Ibland kan det kännas som en övermäktig uppgift att se och bekräfta nya kullar av elever år efter år. Det kan kännas som om det Du gör inte spelar någon roll. Men för den som Du ser, lyssnar på och bekräftar, för den spelar det roll. Du vet inte vilka ögonblick som har avgörande betydelse! Ditt arbete är verkligen värt uppskattning! 
 

Inga kommentarer: