tisdag 17 maj 2011

Livskunskap? Hoppas inte barnet kastas ut med badvattnet!

Många skolor har en speciell tid för att jobba med social och emotionell träning, hälso- och värdegrundsfrågor och kallar den tiden för Livskunskap. Det finns inte någon speciell kursplan för livskunskap på grundskolan, det gör att arbetet ser olika ut på olika skolor. Det är självklart inte heller så att de skolor som inte tar någon speciell tid för att arbeta med livskunskap inte jobbar med frågorna. Skolverkets granskning av olika program mot mobbning har skapat en debatt runt själva Livskunskapsämnet. Är det rätt att ta tid från andra ämnen för lektioner i något som inte ens är "ett riktigt ämne"? Granskande medier har hittat exempel på enskilda lärare som missbrukat ämnet. De har också hittat enskilda övningar i olika program som fungerat kränkande. Några har uppfattat att det ska vara någon sorts tystnadsplikt om vad man gör på livskunskapslektionerna. Självklart ska det inte vara tystnadsplikt, man har inte någon laglig rätt att lägga någon form av tystnadsplikt på ett barn! Ju mer barnen berättar för sina föräldrar om vad de gör på livskunskapslektionerna desto bättre!!! Jag hoppas att ordet Livskunskap på grund av debatten inte blir negativt laddat. Det vore synd, för jag tycker att det är ett bra sammanfattande ord.

Skolor och lärare behöver verktyg och material för att jobba med hälso- och värdegrundsfrågor, precis som material underlättar när man jobbar med andra saker. Vi på EQverkstan säljer inte något "program mot mobbning" och finns inte med bland de material skolverket granskat. Vi har alltid kännt att vår definition av ordet livskunskap varit bredare än i andra livskunskapsmaterial (som inte behandlar kroppens hälsa i ämnet). En av de bästa definitionerna av vad Livskunskap är, tycker vi, är 12-åriga Stinas; "Livskunskap handlar väl om hur man mår inuti och utanpå."

Kroppens och själens hälsa, och hur vi behandlar varandra - det är kärnan i livskunskap. Att bygga goa grupper och träna samarbete är grunden. Vi har alltid förordat att man utgår från sin egen grupp, sin egen skola och sin pedagogiska yrkeskompetens när man väljer övningar och arbetssätt. Pedagogen som leder övningarna är experten på sin grupp. Att hävda att man måste vara trogen en manual eller ett program tror vi mest är ett försäljningsargument. Det handlar om att ta tillvara sin yrkesskicklighet och välja det som passar gruppen och det man vill träna.

Vi tror att det oftast kan vara bra att ha speciella lektioner när man jobbar med de här frågorna. För att det verkligen ska bli av att ta upp alla bitar man vill ha med. Det är så många viktiga saker som ska hinnas med under en termin att vissa saker faller lätt mellan stolarna. Vi tror också att om man lägger mycket energi på att skapa en go och trygg grupp så får man så mycket positivt på köpet att man hinner med mycket mera än annars. En del saker, till exempel konfliktlösning, kan vara bra att ta upp vid speciella tillfällen när känslorna inte går i en egen omloppsbana. Konflikter mellan barnen finns och att vara med och lösa dem tar tid från andra ämnen vare sig man har speciella livskunskapslektioner eller inte. Om man inte har en speciell tid när man arbetar med livskunskap blir det lätt att till exempel konfliktlösning tillämpas när alla redan är arga och upprörda. Det är väldigt svårt att lära sig en konfliktlösningsmetod när man redan är i affekt. Bättre att prata om innan, vid ett helt annant tillfälle.

Jag önskar så att livskunskap får fortsätta att vara ett positivt ord och får vara en stor pusselbit för att skapa goa grupper som trivs tillsammans med barn som får en utbildning i världsklass i vår svenska skola!

Bästa hälsningar, en ganska vanlig tisdag - full av chanser och möjligheter!

från ÅsaMia på EQverkstan
Finbesök i trädgården :)



1 kommentar:

Esil Agni sa...

Det finaste barnen kan få med sig från skolan är livskunskap!
Utan tvekan.