måndag 16 maj 2011

Det viktiga får inte ta all tid ifrån det viktigaste

Alla som känner mig vet att jag tycker att det är fantastiskt intressant med hjärnforskning. Dessutom har det hänt så mycket på det området de senaste åren att en del kallar vår tid för den nya hjärnåldern.

Hjärnforskning är viktig för skolans uppdrag! Det är roligt med gränsöverskridande forskning där pedagogik, hjärnforskning och psykologi smälter samman.
Läs gärna en intressant artikel från DN Så vill hjärnforskarna ändra skolan

I arktikeln finns mycket intressant stoff att fundera vidare på.

Artikeln handlar bland annat om inlärning. Hur lär man sig saker på ett effektivt sätt? Jo, genom att återkalla kunskap ur minnet med små test, säger forskarna. Till exempel läsa en stund om ett ämne och sedan skriva ur minnet om det man läst. Inte så revolutionerande, men ändå intressant.

Ett par forskare tar upp konditionens betydelse och en av dem anser att det är så statistiskt säkerställt att konditionen har betydelse för de kognitiva förmågorna att idrottsundervisningen borde fokusera på konditionsträning. Jag tycker att det är väldigt viktigt att man är ödmjuk när man som forskare gör uttalanden och vill förändra en profession man inte själv jobbar inom. Det är viktigt att man kopplar ihop forskningen med praktisk skolvardag. Slutsatser skjuter ofta snett, för de tar inte hänsyn till en komplex verklighet utanför strikt regisserade experiment.

Jag håller helt med om att barn och unga i allmänhet skulle behöva träna sin kondition och röra på sig i högre grad - det vill vi på EQverkstan jobba för! Men man skulle kunna tolka forskaren som att det skolans idrottsundervisning ska ha som mål är att öka elevernas kondition och skicka ut dem i skogen och springa. Minst lika viktigt är att skolan hittar utrymme för målen som handlar om vägar till förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, fokuserar på samarbetsövningar och kunskaper om livsstilsfrågor.

Det är många viktiga saker som ska samsas om utrymmet. Det gäller att prioritera så det viktiga inte tar allt utrymme från det viktigaste... och hur vet man vad som är det viktigaste?

Inga kommentarer: