tisdag 3 januari 2012

Om Värdegrund och Livskunskap

Läste en artikel i GP idag: Bättre värdegrund utan livskunskap

När vi startade EQverkstan för sex år sedan var "Livskunskap" ett posivt ord i debatten, det har svängt sedan dess. Vi gjorde en tolkning som var lite bredare än den förhärskande och gjorde den till vår egen. I vår tolkning innehöll "Livskunskap":

·        Arbetet med vår gemensamma värdegrund.

·        Kunskapsområdet hälsa.

·        Social och emotionell träning
"Viktiga samtal om viktiga saker", om allas lika värde, solidaritet, demokrati, och om allt det som är "kittet" mellan oss människor för att relationer ska fungera. Till exempel funderingar om hur man får och behåller vänner, hur man kan säga nej på ett bra sätt så kompisarna lyssnar, hur man löser konflikter på ett sätt som inte leder till ännu mera bråk, vad man kan göra när man känner sig stressad, ja listan kan bli hur lång som helst. Allt det här som alla som jobbar i skolan arbetar med varje dag och som jag som skolkurator har i mitt uppdrag att arbeta med på olika sätt.

I mitt jobb som skolkurator är det precis det här det handlar om. Att få vara med att rusta barnen för livet som möter dem. Det mesta av det som jag jobbar med individuellt med olika barn är färdigheter som alla barn har nytta av att behärska. Det som ingår i mitt uppdrag som skolkurator, men som är så svårt att hinna med - det förebyggande arbetet, är grunden i EQverkstans material och tänk. Det är också grunden för att skapa en god lärmiljö för våra elever.

Redan från början var vi kritiska till manualbaserade program som krävde trohet till metoden och manualen. Pedagogen är expert på sin grupp, man behöver jobba olika mycket med olika saker i olika grupper. Man behöver jobba på olika nivåer eftersom skolor, grupper och pedagoger inte är likadana och inte befinner sig på samma ställe i livet på våra skolor i vårt avlånga land. Precis som man inte på ett framgångsrikt sätt kan ha samma matematikgenomgång med alla Sveriges 8-åringar.

I vårt tänk ingick redan från början också allt det som hör till kroppens hälsa, som kost, avspänning och framför allt rörelse, utifrån regeringens tillägg till Lpo 94 (maj 2003):

”Skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen”

Inget av det här har blivit mindre viktigt sedan vi startade. Hade vi startat EQverkstan idag skulle jag inte kallat vårt läromedel och våra övningar för "Livskunskap" eftersom termen som allmänt begrepp är för snäv och inte längre stämmer med den definition av begreppet som vi gjorde till vår när vi startade. Termen har blivit förknippad med kränkande övningar i granskande TV och radio. Våra böcker i pappersform heter "Livskunskap", med facit i hand känns det som en missvisande titel.

Vi vill ge tips på sätt att arbeta förebyggande med värdegrund och hälsa. Det viktigaste är inte att metoderna  i sig är revolutionerande utan att de är praktiskt användbara för att skapa en go´ grupp och hitta vägar till bra samtal om saker som är viktiga för grupper och individer att fundera över och hantera på sin väg mot mognad. Där är pedagogen själv och individerna i gruppen de viktigaste verktygen. Vi vill genom att ge pedagogen tillgång till användbara övningar och lekar som passar in på olika sätt under skolveckan, vara med och utveckla gruppen så den blir mer öppen och tillåtande. Vi tror att det går att utveckla god lärmiljö, där barn och unga kan växa och utveckla sin fulla potential. Vi vet att ha roligt tillsammans, röra på sig, känna att man är värdefull och lyssnad på är pusselbitar i ett sådant arbete.  

En God Fortsättning och varmt Lycka till med vårens viktiga arbete med värdegrund och hälsa, vad du än kallar det du gör... Stor kram från ÅsaMia på EQverkstan

2 kommentarer:

Tina Gunnarsson sa...

Kloka ord av en klok tjej!

EQverkstan sa...

Tack snälla Tina, det betyder massor! Kram ÅsaMia