måndag 9 januari 2012

Om problemskapande beteende

Föreläsningen med Bo Hejlskov Elvén var riktigt bra! Den handlade om problemskapande beteende.
På lärarhögskolan glömde de att berätta hur man ska få elever att göra det man planerat! Hur få man folk att säga ja? Hur får vi eleven att ta upp boken ur väskan?

Det handlar inte om att inte säga ifrån och att eleven får göra som den vill. Ta reda på hur vi fåreleven att säga ja. Metoder som inte fungerar ska vi inte syssla med.

Det som fungerar är att berömma barnet när det gör rätt, när ett barn får beröm skapar det full aktivitet i hjärnan. Det beror på att när man är under 15 år gör man mer fel än rätt. Hjärnan blir överraskad av att göra rätt.

KRAV

Minst 70 % av konflikterna mellan personal och elever föregås av ett krav. Vi måste dock ställa krav. Vi måste kompensera för elevens bristande förmåga att veta vad som är bra för henne. Det pedagogiska arbetet är att komma på hur jag ska ställa kraven så de ska fungera, så att eleven säger ja.

HUR FÅR MAN FOLK ATT SÄGA JA??

Basen är en begriplig struktur: 

En geografiskt välfungerande struktur. Om man inte vill att eleverna ska springa i korridoren ska man inte ha korridorer som ser ut som 100 meters löparbanor. Man kan bygga skärmar så man inte ser mer än 10 meter.

Begripliga regler, vi gör inte saker vi inte begriper! Cyklister som svänger höger kör mot rött. I Köpenhamn har man tagit bort lagen, annars börjar folk bryta andra regler också.

Tidsmässig struktur, berätta vad som kommer att hända. Till exempel personliga scheman på bänken eller elever som behöver en struktur för sig själv på rasten som blir hjälpt av att du frågar vad hon ska göra på rasten.  

 10 % behöver ökad begriplighet.

Delaktighet, medbestämmande. Om jag gör det här för dig gör du det här för mig.

Vi – upplevelser. ”Kom så går vi!”

Val, möjlighet att välja bort något. Öka delaktighet. Att kunna få möjlighet att välja mellan två likvärdiga val!

Att leda vidare, en del barn kan inte säga ja om de inte är i situationen, till exempel vara i matsalen för att kunna säga ja till att äta.  

Förberedelse, tid. Om 5 minuter ska vi…

Att bli färdig! Vid avbryta gäller ”färdigt” det är svårt att lämna mitt i något. Det är lättare att påbörja något man inte är motiverad till efter något med ett naturligt slut.

Att bli redo, får den eleven som behöver det alltid de två minuter hon behöver eller får hon det bara när du inte är stressad? Snooze-metoden gör det lättare att ta kontrollen över sig själv. Klockor ska vara snälla. Påminnelse med vänlig röst var tionde minut. Det har visat sig fungera dubbelt så snabbt som att försöka sätta press på eleven.

Mutor och motiverande handlingar Om ni jobbar bra läser jag en saga i slutet av lektionen. Ska vi se vem som kommer först? Hela tiden hitta på saker som gör det vi sysslar med roligt! Vad kan vi göra för att hjälpa någon att uthärda något som är obegripligt.

Varmt lycka till med tipsen från Bo, och en stor kram från ÅsaMia på EQverkstan i en snöig liten stad i Sverige.

Inga kommentarer: