måndag 24 oktober 2011

Nu är hösten väldigt vacker!

Här i vår lilla stad har solen lyst i ett par dagar och det är riktigt vackert ute med alla färger. Jag håller precis på att landa och saker börjar falla på plats bland alla mina nya skolor, pedagoger och elever. Det är ett roligt jobb att vara skolkurator, jag känner mig på rätt plats just nu.Fast det är svårt att inte jobba dygnet runt i tanken. Jag ska bli väldigt bra på att släppa jobbet när jag kommer hem, snart ska jag bli väldigt bra på det. :-) Och bara den här sega förkylningen släpper ska jag ta tag i träningen också, jadå det ska jag!

Idag har jag, igen, fått möjligheten att fråga erfarna pedagoger vad det är de gör för att lyckas skapa grupper med motivation, studiero och god stämning. Det kommer inte av sig självt. Att vara konsekvent, förutsägbar, och inte släppa igenom dåligt beteende i gruppen. Att ha ett gemensamt förhållningssätt som personal, alltid ha en dialog med eleverna, förklara varför man gör saker, ta tag i konflikter och reda ut dem, igen och igen och igen och igen... Att ha roligt tillsammans och skratta! Det här är saker som återkommer. Jag tänker fortsätta att leta framgångsfaktorer!

Stor måndagskram på er från ÅsaMia på EQverkstan och lilla vargen på bilden.

Inga kommentarer: