tisdag 4 oktober 2011

Konfliktlösning

Många tankar om oss själva snurrar i vår hjärna. Vi är också snabba att sätta etiketter på varandra och bestämma oss för vilka bra och dåliga egenskaper som personer i vår närhet har. Alla människor har massor av talanger och egenskaper inom sig, en del ligger och slumrar och en del är fullt synliga för alla runtomkring. Om en egenskap är bra eller dålig, ja det kanske beror på omständigheterna?
Lite om konflikter…

Thomas Jordan är docent vid institutionen för arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet. I en intervju i Lärarnas nyheter 2010/09/30 berättar Thomas att det är väldigt vanligt att en konflikt som börjar i sakfrågor snabbt förvandlas till att bli en relationskonflikt. Parterna börjar betrakta varandra som besvärliga, omedgörliga och oärliga.

"Konflikten riskerar att eskalera när utrymmet lämnas fritt för fantasier om vad den andre kan tänkas ta sig till härnäst. Förmågan att se saker ur motpartens synvinkel blir allt mindre och förmågan att ta in motstridig information likaså. Man slutar att se orsakssammanhang och börjar tycka sig upptäcka allt allvarligare fel hos motparten. I kampen om tolkningsföreträde försöker man få kollegorna på sin sida."

Det Thomas beskriver är konflikter mellan vuxna på en arbetsplats, men det är lätt att se paralleller till klassrumskonflikter. Framför allt förespråkar Jordan förebyggande insatser.

"Många problem går att undvika genom att ha återkommande forum för problemlösning och låga trösklar för att tidigt ta upp problem."

Dessutom ger Jordan råd till den som har en besvärlig kollega, utformade efter devisen "Du kan inte ändra på någon annan, den enda du kan ändra på är dig själv…":

 Arbeta med ditt sätt att reagera på de frustrerande beteendena så att de inte irriterar dig så mycket.

 Skaffa ökad insikt om anledningen till beteendena och utveckla strategier som minskar de negativa konsekvenserna, minskar styrkan i beteendet och minskar antalet tillfällen då man utsätts för det.

Inga kommentarer: